portfolio - Karin Engblom
118
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-118,bridge-core-3.0.9,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.6.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-29.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.13.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-37
 

Smyckesrådgivare

Här är några smakprov från upplevelser och erfarenheter som bidragit till min kompetens och mitt kunnande. Nu är jag redo att dela med mig av mina kunskaper i din verksamhet. Tveka inte att höra av dig för en offert.

  • 2022 Mitt eget smyckesmärke

    UTVECKLA KOMMERSIELLA VARUMÄRKEN

    Utveckling och lansering av mitt eget smyckesvarumärke och webbshop www.scandinavialovenotes.com
    Ett utmanande och roligt projekt omfattande allt från produktutveckling, förpackning, fotografering
    till texter för webshop, bokföring, marknadsföringsmaterial mm som gett mig inblick i många nya områden!
    Ett varmt tack till alla som supportat mig längs vägen!

  • 2021 Scandinavia LoveNotes

    UTVECKLA KOMMERSIELLA SMYCKESKONCEPT

    Uppstart av eget bolag Scandinavia LoveNotes AB och konsultverksamhet Karin Engblom Jewelry Advisory & Development

  • 2020 Vässad kompetens

    KOMPETENSUTVECKLING

    Kompetentsutveckling inom varumärkesutveckling, konsumentbeteende, content & digital marketing: Aligning Brand, Business & Behavior – University of London/Coursera, Behavioral Economic – University of Toronto/EdX, Content Marketing – IHM Business School, Digital Analytics in practice – University of Illinois Urbana-Champaign/Coursera Google Analytics – Diploma

  • 2017–2019 Guldfynd by Bianca

    SAMARBETEN OCH PROJEKTLEDNING

    Ett spännande projekt där jag initialt drev produktutvecklingen och därefter projektsamordningen av tre kollektioner i samarbete med den framgångsrika influencern och stilikonen Bianca Ingrosso. Kollektionerna bestod av feminina smycken med en »touch av edge och coolhet«. Bianca var noga med att smyckena skulle kunna bäras i olika kombinationer och passa olika outfits och tillfällen. Namnen på Biancas olika modeller inspirerades dels av familj och vänner, dels av hennes italienska påbrå. Smyckena blev mycket uppskattade och projektet bidrog till ökat intresse för Guldfynd i en yngre målgrupp samt ökad modegrad.

  • 2015–2016 Private labels Guldfynd & Hallbergs Guld

    UTVECKLA KOMMERSIELLA SMYCKESKONCEPT

    Utveckling av tre private labels varav ett unisexbrand DCOR för Guldfynd samt ett inom vigsel/förlovningssegmentet – Story of Love – tänkt att säljas i kedjorna Guldfynd och Hallbergs Guld samt av det finska systerföretaget Kultajousi. Det sistnämnda var omfattande projekt som krävde stor samordningsförmåga och diplomatisk talang för att få ihop.

  • 2015 Total översyn av sortimentet

    RÅDGIVNING OCH ANALYS AV SORTIMENTET

    Projektledning av ett flertal delprojekt inom ramen för en total översyn av sortiment, kundsegment, butiksexponering, varumärken, lönsamhet, yteffektivitet med mera inom de tre bolagen Guldfynd AB, Hallbergs Guld och Albrekts Guld. Här ansvarade jag för projekten gällande externa och interna varumärken, öppen exponering av silversmycken samt sortimentsförändringar inom silversortimentet.

  • 2013–2016 Guldfynd by Molly

    SAMARBETEN OCH PROJEKTLEDNING

    Jag initerade kontakten och skötte produktutveckling och projektsamordning i ett roligt samarbete med den folkkära artisten Molly Sandén. Samarbete resulterade i ett antal kollektioner och omfattade allt från kaxiga kroppsmycken och stilrena smycken med motiv, till smycken för att stödja organisationen Friends. Samarbetet avslutades med en kollektion diabetessmycken tillsamans med Diabetesfonden för att bidra till forskningen kring diabetes. Som Molly uttryckte det »I´m bigger than my highs and lows och vägrar låta sjukdomen hindra mig från att leva fullt ut« och projektet bidrog till att synliggöra diabetes.

  • 2010–2012 Guldfynd by Kenza

    SAMARBETEN OCH PROJEKTLEDNING

    Guldfynd var tidigt ute med att fånga upp utvecklingen sociala media och med att lansera ett större samarbete med en bloggerska. Samarbetet med Kenza Zouiten var verkligt spännande och skapade stor uppmärksamhet och långa köer vid de tillfällen hon reste runt och besökte några av Guldfynds butiker. Jag skötte produktutvecklingen och dialogen med Kenza och produkterna skapades på allt från snabba skisser i ett block till direkt i möten med leverantörerna. Samarbetet resulterade i ett antal kollektioner och blev en stor framgång. En av de mest älskade produkterna var en ring i form av en orm.

  • 2007 Samarbete SOS Barnbyar

    SAMARBETEN OCH PROJEKTLEDNING

    Utveckling av en kollektion silversmycken i samarbete med SOS Barnbyar för att bidra till uppbyggnad av Astrid Lindgrens SOS Barnby i Centralafrikanska republiken. Omtyckta smycken för både mamma och dotter!

  • 2006 Utveckling av varumärket Mood

    UTVECKLA KOMMERSIELLA SMYCKESKONCEPT

    På en inspirationsresa till London fick jag idén om att utveckla ett eget varumärke i silver med inriktning på mode och färg. Tanken var att erbjuda ett sortiment av prisvänliga modesmycken i silver så att våra kunder skulle ha råd att växla smycken efter kläder, mode och humör. Jag var ansvarig i projektet och tog i samarbete med marknadsavdelning fram logotype, förpackning, expostöd till butikerna samt ett produktsortiment med flera delkollektioner och totalt cirka 100 modeller.