Om Karin Engblom - Karin Engblom
108
page-template-default,page,page-id-108,bridge-core-3.0.9,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.6.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-29.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.13.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-37
 

Karin Engblom – smyckesexpert

Jag är en kreativ och analytisk marknadsförare/civilekonom med specialkompetens inom smycken och klockor, som brinner för att utveckla produkter och sortiment!

Spännande samarbeten

Jag har gedigen bakgrund från smyckesbranschen då jag arbetat som Produktchef respektive övergripande Sortimentschef för Idunakoncernen med butikskoncepten Guldfynd, Hallbergs Guld och Albrekts Guld. Där har jag ansvarat för produktutveckling, inköp, sortimentsstrategier och lönsamhet för tusentals artiklar.

Jag har känsla för form och färg och har haft förmånen att projektleda och driva många olika typer av samarbeten. Bland annat har jag framgångsrikt skapat kollektioner med kända influencers/artister som Bianca Ingrosso, Kenza Zouiten och Molly Sandén. Jag har också utvecklat ett flertal private labels som idag är betydelsefulla i Idunas sortiment såsom Mood och Story of Love.

Jag har även ansvarat för samarbeten med välgörenhetsorganisationer, filmbolag och varumärken till exempel Warner Bros, Pilgrim A/S och SOS Barnbyar.

Det hade varit roligt att kunna visa exempel från nämnda kollektioner, men det är tyvärr inte möjligt av upphovsrättsliga skäl.

Ökad försäljning och nöjda kunder

Mitt arbete med sortiment, produkter och kampanjer har gett mig stor vana vid försäljnings- och marknadsanalyser samt fånga upp nya trender för att kunna identifiera kommersiella möjligheter, finkalibrera sortimentet och uppnå ökad kundnöjdhet och lönsamhet.

Stort internationellt kontaktnät

Jag har en internationell bakgrund då jag bott i många länder samt arbetat med internationell handel hela mitt yrkesliv. Främst har jag samarbetat med leverantörer i Sydeuropa och Asien samt med externa varumärken som till exempel Pandora, Georg Jensen och Thomas Sabo. Ett givande samarbete för mig bygger på förtroende och utveckling som gynnar båda parter och det har varit värdefullt ur ett kommersiellt perspektiv men det har också utvecklat mig som person.

Kompetensutveckling

Jag har ett stort intresse för vad som gör företag och varumärken framgångsrika och hur kommunikation påverkar oss människor. Därför har jag det senaste året satsat på kompetensutveckling inom områden som ökat i betydelse i det digitala samhället; varumärkesutveckling, konsumentbeteende samt content & digital marketing. Detta har gett mig nya infallsvinklar och insikter.

Den digitala utvecklingen i kombination med pandemieffekter har skapat en helt ny spelplan där relevant innehåll, skapande av engagemang och en synkroniserade och inspirerande kundupplevelse kan vara avgörande för kunden vid val av produkt och inköpskälla. Min infallsvinkel är att genom rätt kombination av produktutbud och kommunikation förbättra kundupplevelsen och därmed öka försäljning, kundnöjdhet och kundlojalitet långsiktigt.

För mig är det viktigt att ha passion för mitt arbete – jag älskar vackra saker och gillar tanken att vad man bär för smycken kan bidra till hur både hur man själv känner sig men även hur man uppfattar en annan person. Att kunna hjälpa er med ert sortiment och era produkter och glädja fler människor i vardagen skulle kännas spännande!